onsdag 26 november 2014

Kleptomania - Kristina Hård

Kleptomania - Arvet efter Kaiser Del 1. (Roman)
Författare: Kristina Hård
Utgivningsår: 2014
Genre: Fantasy, Science Fiction, Steampunk, Mytologi
Sidantal: 254
Förlag: Styxx Fantasy
Författarens hemsida: http://kristinahard.com/


Linus Kaiser har lyckats. Hans luftskeppsimperium har blivit en framgångssaga. Men sanningen börjar komma ikapp honom. Svarta skuggor tornar upp sig - människa eller djur är på jakt efter det som tillhör dem.
Ingra Varg kommer till huvudkontoret Kaisertorn utanför Stockholm, och får tillträde till Linus privata våningar högst upp i glaskomplexet. Hon vill veta sanningen bakom framgången och varifrån pengarna kom.
Ingen anar priset Linus Kaiser fått betala för sin girighet.


Under Fantastika 2014 i Åbo hade Mia Franck med sig en bok som hon skulle rekommendera. Hon talade väldigt passionerat om denna bok och eftersom hon nämnde troll, mytologi fick jag en stor lust att läsa denna bok. Gick till Biblioteket här i Karis och efter en tid fick jag boken och tog itu med att läsa den.

Inte kunde jag ana vad jag skulle ha framför mig. Läste boken på två dar och när jag lagt ifrån mig boken ville jag ha nästa del att läsa. På hennes hemsida säger hon att hon skriver på boken och den är nog på väg men att det kan ta sin tid. Nå i alla fall.... tror jag läser Kleptomania på nytt.

Boken är en sorts alternativ historia som sker i en när framtid där tågen och flygen ersatts med luftskepp och bakom hela förändringen står en man, Linus Kaiser. Denna magnat som har från att ha varit kornflakesmannen blivit en av världens största imperiumägare av luftskepp har väckt folkets nyfikenhet. Hur har han kunnat komma till den punkt han egentligen är. Nu ligger han på dödsbädden, insjuknad i obotlig cancer, och då anlitar han en kvinna från skatteverket, Ingra Varg, att gå igenom Kaisers finanser. Men istället för att kunna fokusera på hans finanser börjar Kaiser berätta sin historia för henne. Han har sina egna orsaker varför han vill berätta detta.
 
 Vad som har skett skall vi inte gå in på här (för att inte spoila) läsupplevelsen men efter en tågkrasch som endast Linus Kaiser överlevde har något skett. Han har träffat på en ung man, Halvar, som hjälper honom och räddar honom men Halvar blir bara räddare och räddare ju längre in i skogen man kommer. Vad döljer sig i skogen, vad orsakade tågkraschen och hur överlevde Kaiser? Ja och varför har det svenska finansministeriet (eller finansministern) så stort intresse i Linus Kaiser? Är Halvar en bortbyting som trollen farit iväg med? Hela den nordiska mytologin med troll, skräp är riktigt intressant i denna bok.
 
Efter att ha läst klart boken blev jag både imponerad och överraskad. Den var verkligen så bra som det sades. Hård skriver fantastiskt och språket och miljön i boken är inte riktigt så vanliga men hon kan plocka fram något som fascinerar mig. På sidan 5 i boken finns en kort inledning som fick mig att tänka på Clive Barker. Hela första kapitlet var det egentligen.
 
Boken får nog 4* av 5* möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar