söndag 3 december 2017

Snösommar - Kristina Hård.

Snösommar - Arvet efter Kaiser Del 2. (Roman)
Författare: Kristina Hård
Utgivningsår: 2017
Genre: Fantasy, Science Fiction, Steampunk, Mytologi
Sidantal: 286
Förlag: Mörkersdottir Förlag
Författarens hemsida: http://kristinahard.com/


Så har jag då äntligen läst Snösommar. Tog visst en tid tack vare strul med det gamla förlaget men nu har då boken utkommit på Mörkersdottir Förlag och visst är jag glad för det. Andra delen i trologin om Linus Kaiser och hans arv.

"Linus Kaiser är död. En isande köld har lamslagit Sverige. Sommaren står för dörren men vintern vägrar envist släppa taget. I de djupa skogarna ställs människa mot troll i kampen om överlevnad. Ingra Varg är kvar i Stockholm. Undantagstillstånd råder och skillnaden mellan liv och död är rasslet i ett stuprör, vinden som viskar bakom nacken eller skuggorna som kryper över husfasaden. Regering har flytt huvudstaden. Från ett slitet vandrarhem i Danmark försöker man styra över ett Sverige begravt i snö och is där naturlagar och ordning inte längre gäller. En dag får finansminister Erik Skog besök av en man som vet var Linus Kaiser fann guldet och som dessutom påstår att det finns mer kvar att hämta. Snösommar är den spännande fortsättningen på Kleptomania, vinnare av Göteborg Stads Litteraturpris 2016."

Kleptomania var en bok jag gillade väldigt mycket. Den var i mitt tycke en fräsh fläkt i fantasyvärlden och hennes syn på troll är helt underbar. Så plötsligt står jag då här med Snösommar i handen och den tar vid efter en tid efter Linus Kaisers död. Ingra Varg vaknar upp från koma och hela Sverige är täckt av is. Halvar som växt upp bland dessa troll flyr och drar iväg samtidigt som Stadsministern Skog får veta att Ingra Varg har vaknat upp och vill veta var källan till Linus rikedomar finns.

Boken är verkligen spännande och hon väver ihop en hel del trådar men man tappar inte bort sig för den skull. Jakten på att hitta skatten och dess strapatser får oanade följder. Men det jag personligen gillar mest i boken är Halvar och hans öden tillsammans med Claudia som får denna bok att kännas trovärdig. Boken är också mörkare än föregående boken och man har en känsla av att det kan inte bli så mycket värre än vad det är. Här finns också ett läger som fick mig att tänka på Walking Dead serien.

Vill inte skriva så mycket om boken för att inte spoila den med till sist och slut måste jag medge att detta är en värdig uppföljare och sätter igen en stor hype på den sista delen Blodkraxa som lär komma någon gång under 2018 får vi hoppas. Denna bok hoppas jag får en stor läskrets för det är den värd. Fantastiskt jobb.

4 av 5 stjärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar