Star Wars EP VIII: The Last Jedi - Recension

Star Wars - The Last Jedi(2017)
Genre: Science Fiction, Äventyr, Star Wars, Action, Rymdopera
Längd: ca 152  min
Regissör: Rian Johnson
Manus: Rian Johnson (baserar sig på karaktärer av George Lucas)
I rollerna: Mark Hamill, Carrie Fisher, Adam Driver, Daisy Ridley, John Boyega, Oscar Isaac, Andy Serkis, Lupita Nyong'o, Domhnall Gleeson, Anthony Daniels, Gwendoline Christie, Kelly Marie Tran, Laura Dern, Benicio del Toro
Produktionsbolag:  Luasfilm Ltd
Distribution: Walt Disney Studios Motion Pictures

Nu har jag då äntligen tid att skriva en recension av en film jag sett fram emot väldigt länge. Ja ända sedan jag fick höra att andra delen i den här nya serien kommer att skrivas och regiseras av Rian Johnson. En person som gjort några filmer jag verkligen gillat. I synnerhet Looper ohc Brothers Bloom.

Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi är mittkapitlet i den senaste trilogin som sker i Star Wars universumet. Skriven och regisserad av Rian Johnson (Looper, Brothers Bloom, Brick). Filmen tar vid där J.J. Abrams The Force Awakens slutar. Rey har hittat Luke Skywalker och vill att han skall lära henne Kraften och så försöker hon övertala Luke att återvända och ta upp kampen mot The First Order.

Under tiden försöker General Leia Organa med de andra ledarna för Rebellerna att fly från The First Order så den kan överleva. I ett försök att hjälpa till sänder Poe Dameron Finn och Rose Tico på ett uppdrag till planeten Canto Bight för att hitta en kodbrytare. Supreme Leader Snoke och hans First Order ledda av General Hux kommer bara närmare och närmare och det är dags för våra hjältar att rädda dem och tända gnistan av hopp som rebellerna lever på.

När Adams tog över Star Wars serien med The Force Awakens 2015 så hade han ett besvärligt uppdrag framför sig. Han skulle skapa en trovärd fortsättning med tillräckligt med nya element och blanda in de klassiska karaktärerna som vi Fansen längtade efter. Och han gjorde ett rätt så hyfsat arbete. När nu Johnson tar över så har han ännu svårare uppgift. Att få berättelsen att löpa och att hela berättelsen att se ut som Star Wars och han får i mitt tycke ihop en mycket lyckad soppa med klassiska händelser och nya karaktärer där kampen står mellan det goda och det onda. För att inte tala om de där små överraskningarna här som där.

Men det som gör The Last Jedi mest unik (i mitt tycke) är hur stor hela världen känns. Båda krafterna, Rebellerna och First Order har inte beskrivits så här bra tidigare och rebellernas desperation att överleva känns trovärda. På samma gång har vi häftiga rymdstrider och visuellt fyrververki som känns helt fantastiska.

Supreme Leader Snoke
Men även om Galaxens öde ligger i händerna på några personer så är det ändå Rey som är fokuseringen i denna berättelse. Denna unga dam från Jakku har känningar av Kraften och hennes väg verkar bli bara intressantare och intressantare. Mark Hamills Luke Skywalker var ändå den mest positiva överraskningen. Han väcker till liv en helt annan Luke Skywalker än vad man väntat sig och detta var något jag blev helt överförtjust av. Sen måsta man ju nämna Finn och Poe som också har några scener där de får lysa för sig själva och när vi har den nya karaktären Rose Tico som fick mig på så gott humör. Äntligen en riktigt sympatisk Star Wars karaktär man hoppas får en lång fortsättning i denna serie. Sen måste jag bara säga att det finns en scen med Luke och Leia som fick mig i tårar.

The Last Jedi är otvivelaktigt den mest ambitiösa Star Wars filmen jag sett och till stor glädje ror den iland med nästan allt den försöker sig till. Detta är en Star Wars film som håller en fast i biografbänken under hela dess tid och inte en sekund tänkte jag att tar den inte slut. När filmen var slut blev jag helt överraskad att två och en halv timme gått. Filmen kunde väl fortsatt ännu längre. Den bästa Star Wars filmen på listan efter Empire Strikes Back. (ingenting klår den filmen). Detta är nog en film som ligger högt på min top 10 lista av filmer jag sett under året. (Listan kommer senare)

4 1/2 av 5 stjärnor