torsdag 11 januari 2018

Top 10 filmer från 2017 och litet till

 2017 TOP 10 FILMER
Filmåret 2017 har varit intressant. Det har kommit en massa bra filmer, en del mediokra och några riktigt dåliga filmer som jag tyvärr har sett. Det jag är litet överraskad över är att Netflix har verkligen gett ut en hel del mycket bra filmer. Nej. Nu pratar jag inte om Bright. Bl.a Mudbound är en helt fantastisk film som ibland gjorde att jag fick en tår i ögat. Detta är en annan sak. I år har jag sett flere filmer som fått mig tårögd av glädje och sorg. Har också sett en hel del dokumentärer men de tar jag inte upp här och det måste jag säga. Den här topp 10 listan har varit väldigt svår att göra. Det finns så många fler filmer jag skulle vilja sätta på listan än de här som är med. Såg på bio en bra bit över 30 filmer plus en hel del nya filmer på bl.a. Netflix. Mudbound, Blade of the Immortal, OKJA etc.

Men nu till listan som jag i år gjort så att jag satte alla filmer jag sett på en lista och så flyttade jag dem fram och tillbaka för att se om jag får ihop något som jag kunde se glad ut med.

10. Baahubali 2 - The Conclusion.
Bahubaali kom ut 2015 och var en film som jag blev äldigt förtjust i. Filmen slutade litet med en "Cliffhanger" och jag var helt enkelt tvugnen att få se fortsättningen på berättelsen om Shiva, son till Bahubali, lär sig om sitt arv och beger sig för att söka efter svar. Regisserad av S. S. Rajamouli och har Superstjärnor som Prabhas, Anunska Shetty, Randa Daggubati och Tamannaah Bhatia i rollerna. Filmen dyker upp på min lista för att jag tycker att jag bör ha en Indisk film som gjort stort intryck på mig på mina top listor och detta visuella mästerverk är det verkligen. Efter att man först kämpat sig igenom 2 minuter av logon och tack före ens förtexterna kommer så är detta en film alla borde se. Ja se del 1 också.

9. John Wick - Chapter 2
Någon timme efter att John Wick hämnas sin hund ser vi honom söka efter sin bil. När han sedan blir tvingad att göra ett job är helvetet löst. Man trodde att John Wick inte kunde bli bättre men den här tar t.om mera fast på personerna än tidigare filmern.

8. Lego Batman Movie
Detta är en helt fantastisk film. Kan t.om vara den bästa och realistiska Batman filmen som någonsin gjorts. Här bombaderas vi med så mycket skämt så man kan se den om och om igen och alltid hitta något nytt. Skämt på skämt som fick mig att skratta och gråta. Ja här finns även en hel del saker som fick mig helt tårögd. Och hur kan man inte älska en film där hjältarna knockar skurkar så hårt att det dyker upp onomatopoetiska ljudbubblor

7 Logan Lucky
En film om en grupp misslyckade personer som försöker svänge en förbannelse som ligger över deras familj. Så de bestämmer sig för att råna ett kassavalv under en NACAR-bil tävling. En så rolig och underhållande film som är spännande och har en mycket hög kvalitet på skådespelarna. För att inte tala om den bästa Game of Thrones scenen i någon film så här långt.

6 Wonderwoman
Den enda superhjältefilmen på min lista. Och då måste jag medge att det kommit många jättebra superhjältefilmer under årets gång. Spider-Man, Thor och Guardians. Väldigt många skit också men Wonderwoman var en positiv överraskning. Gal Gadot är fantastisk som Diana of Themyscira. Kemin mellan Diana och Steve Trevor är njutbar och för en kort stund kändes hela serie-tidnings genren fräsh och njutbar igen.

5. Mudbound
Denna Netflix filmen om två familjer som lever i en osäker tid fick mig i tårar ibland. Berättelsen om den svarta familjen Jacksons och vita McAllens. En film om rasdelning och liv i en tid som vi alla hoppas aldrig kommer igen. Muddbound är en film som kanske inte är lätt att titta på men det är en viktigt film som jag hoppas så många som möjligt ser på.

4. Baby Driver
Kommer det ut en ny film av Edgar Wright blir jag omedelbart intresserad. Och inte blev jag besviken inte. Baby Driver är ett popkulturmästerverk. Tänk en film där An American in Paris möter The French Connection eller The Driver som är gjord som musikal av Baz Luhrman. Musiken, bilden och händelserna sitter som hanen i handsken och under hela filmen är jag helt såld och bara sitter där och blir helt till mig. Man kan se filmen om och om igen utan att bli trött.

3. Dunkirk
Christopher Nolans minimalistiska krigsfilm är en lågmäld och i mitt tycke en av de bästa krigsfilmer på väldigt länge. Bilderna är fantastisk vackra och flygscenerna är något av de bästa jag sett på väldigt länge. Bilderna av Tom Hardy där han sitter i sitt flygplan och man hör hur delarna skramlar och hans beslutsångest är otroliga. Jag bara älskade denna film och kan se den om och om igen.

2.Star Wars - The Last Jedi
Konstaterade att jag sett alla Star Wars filmer på bio sedan 16.12 1977. Filmerna har varit med i mitt liv i 40 år. Imponerande om jag får säga det själva. Men tillbaka till the Last Jedi. Jag blev så glad under filmens gång. Inte igen en ny version av någon av Star Wars filmerna utan en helt ny version som håller måtten. Efter att sett den två gånger redan blir jag bara mera och mera klar med att Star Wars - The Last Jedi är den andra bästa filmen efter Empire Strikes Back.

1. Bladerunner 2049
En av mina favoritfilmer genom tiderna är Bladerunner och vad jag har väntat på att få se en fortsättning av denna filmen. Inte blev jag besviken inte. Denna visuellt otroliga filmen slog mig med häpnad. Denis Villeneuve har gjort en magnifikt arbete med att väcka Bladerunner till liv på ett trovärdigt sätt. Villeneuve har skapat en genuik och trovärdig Bladerunner som är en värdig uppföljare till en av mina favoritfilmer. Bladerunner 2049 är t.om mera Philip K. Dick än Bladerunner och har många av Dicks teman på agendan. Alla tror vi att vi är något som vi egentligen inte är. Bladerunner 2049 är inte en perfekt film men den är helt klart den bästa filmen jag sett i år. Jag bara älskar den.


ANDRA FILMER SOM BÖR NÄMNAS (Bubbling Under)

Tuntematon sotilas
Efter att spenderat en hel del tid under sommaren med Okänd Soldat i Harparskog var det kul att gå på bio och se denna film som jag gillade. Men när man har kanske fel inställning när jag gick och se på den så den dök inte upp på min top 10 listan men är en mycket bra film som återspeglar Väinö Linnas roman.

Guardians of the Galaxy Vol 2
Redan de första 15 minuterna av denna film gör en klar för att vi är ute på en åktur som heter duga. Fantasiskt.

Kong - Skull Island
Alla listor bör ha en mosnter film och Kong - Skull Island är i mitt tycke en underhållande och rolig film som fick mig på gott humör. En film som har en gigantisk gorilla slåss mot en gigantisk bläckfisk kan inte vara helt fel.

Toivon tuolla puolen.
Film om en invandrare som får hjälp från ett överraskande ställe Kaurismäkis film är en film som alla borde se.

Thor - Ragnarök
Den klart bästa av alla Marvel filmerna (förutom Deadpool). Synd bara att de inte använder Cate Blanchetts karaktär Hela bättre. Skulle de gjort det skulle den nog vara på min top 10 lista... tror jag.

Hidden Figures
Denna film om Mary Jackson och en grupp kvinnor som spelade en stor roll i NASA och historien. Man blir alltid glad ibland när man snubblar på något överraskande. Var nära att denna film skulle varit på min top 10 lista men inte riktigt.

Andra filmer jag tycker vi bör nämnas är OKJA, Spider-Man: Homecoming; Atomic Blonde, Blade of the Immortal och War for the Planet of the Apes. Sen bör man också nämna Yösyöttö som jag verkligen gillade. Underhållande komedi som man vet ur den slutar men gör en på gott humör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar