ISBN: 9780765388896 (e-book)
Sidantal: 336
Språk: Engelska
Recensionsformat: E-pub
Genre: Science Fiction, Space Opera, Action
Författarens hemsida: https://whatever.scalzi.com/

Tänkte jag skulle läsa så många av dessa Hugo Nominerade berättelser jag har tid med och börjar med John Scalzis bok The Collapsing Empire. Har läst några av hans böcker tidigare. Bl.a. Redshirts, och Old Man's War. Redskirts var en underhållande bok om hur livet är på ett rymdskepp om man inte är en högrankad officer och Old Man's War är en mycket bra bok om en äldre man och hans militära karriär. Men nu till The collapsing Empire.

The Interdependency är ett tusen år gammalt interplanetarskt handelsallians. Alla planeter som var medlemmar i denna sammanslutning var för länge sedan sammankoplade med Jorden av en sak som kallas The Flow. En naturlig företelse som tillåter rymdskepp att träda in i en mellanrymd zon. När de sedan är där kan de kringgå snabbare än ljus hastigheter för att resa mellan stjärnor som ligger 10 tals ljusår firn varandra. Sen blir man ju och undra vad kan gå fel och det är detta som ingen frågar.

Mänsligheten har skapat hela civilisationer som är beroende av The Flow och dess grynnor där rymdskeppen kan gå in och kliva ur "Strömmen". Planeterna är helt koloniserade på var de finns bland denna grynnor och inte om de är beboeliga eller inte. Resultatet är litet av ett handelsgille där man råkar bå i städer under kupoler, grottor och konstgjord omgivning fullständigt beroende av handel för att få sina nödvändigheter.

Problemet med Strömmen är att liksom andra naturliga företelser har de en tendens att ända under tiden så när romanen börjar blir Cardenia kronad till Emperox för hela Interdependency efter hennes far. Hor får reda på att hennes far har i hemlighet finansierat en Flow fysiker som har kommit fram till att alla planeter i The Interdependency kommer att bliva isolerade från Strömmen under det kommande desenniet.

Det här är en bok jag blev väldigt förtjust i och läste den nästan i ett sträck. Här finns allt detta som gör Rymd Operan fantastisk. Boken påminner litet om gamla klassiska rymdsagor och ibland har man en känsla av att man läser en modernare version av t.ex Dune. Representanter från olika Nobla hus konspirerar för att få grepp om makten. Även om de håller på att förlora det som gör att de är rika.

Det som är kul med den här boken är att den har mycket drag av den värld vi lever i idag. De rika jobbar för att förneka den globala katastrof som är på våg och läste någonstans att The Flow påminner litet om Golfströmmen om alla båtar som reser på havet skulle vara beroende av dessa strömmar och plötsligt skulle de ändra riktning.

Här är en bok jag rekommenderar åt alla som gillar just denna sorts av Space Opera med action och konspirationer. Scalzi kommer inte med svar i denna bok. Nej även om boken slutar riktigt bra med en hel del trådändor bundna blir det mycket kvar osvarat och vi väntar med spänning på oktober 2018 när följande del The Consuming Fire kommer ut.

4 1/2 stjärnor av 5 möjliga.
PS. Det är just denna sortens böcker som gör att jag älskar Science Fiction.